بلاگ

معایب و مزایای بلندگو گرد در سیستم صوتی خودرو

به طور کل بلندگو های خودرو به دو دسته اصلی تقسیم میشوند :

1- بلندگو های بیضی :

بلندگو های بیضی نیز خود به دو دسته تقسیم میشوند .

دسته ای که آمپلبفایر را ساپورت نمیکنند :

معمولا بین 130 تا 450 وات قدرت دارند ، این بلندگو ها در صدا یا ولوم بالا دچار مشکل و نویز میشوند . این دسته از بلندگو ها قابلیت استفاده از حداکثر صدا را ندارند.

دسته ای که آمپلبفایر را ساپورت میکنند :

این دسته از بلندگو ها کیفیت بالاتری دارند . این بلندگو ها در صدا یا ولوم بالا دچار مشکل و نویز نمیشوند و برای استفاده از صدای حداکثری آنها باید از آمپلیفایر استفاده کرد.

 

2- بلندگو های گرد :

باندهای گرد خود به سه دسته 4 ، 5 یا 6 اینچ یا سایز 10 ، 13 ، 16 سانتی متر تقسیم میشوند .

باند 10 کوچک تر است و معمولا برای نصب فابریکی داخل درب جلو یا داشبورد خودرو استفاده میشود . به طور مثال بلندگو های 10cm برای نصب فابریکی بر روی درب یا داشبورد خودرو های پراید ، تیبا و … استفاده میشود.

باند 13 برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد.به طور مثال بلندگو های 13cm برای نصب فابریکی بر روی درب یا طاقچه عقب خودرو های پراید ، 206 ، 207 و… مناسب است.

 

اما باندهای 16 هم برای درب های عقب و جلو خودرو کاربرد دارد. باندهای فابریکی اکثر خودرو ها چه ایرانی و جه وارداتی سایز 16 هستند.

 

مزایای استفاده از باند های گرد :

خیلی از علاقه مندان به سیستم های صوتی علاقه ای به نصب کواکسیال روی طاقچه عقب ندارند و ترجیح میدهند به طور نصب فابریک سیستم صوتی خودروی خود را ارتقا دهند . بلندگوهای گرد قدرت مند یا کامپوننت های با کیفیت بالا با قابلیت نصب فابریکی(هر خودرو با سایز متناسب خود) این امکان را به علاقه مندان میدهند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از باند های گرد که بسیار مهم است ، دور از چشم سارقین بودن باند های گرد است . به این صورت که باند های گرد بر عکس باند های بیضی در رویت نیستند و به علت این که داخل درب یا داخل طاقچه نصب میشوند سرقت آنها به راحتی نمیباشد .

 

معایب استفاده از باند های گرد :

به طور کل باند های گرد به علت کوچک بودن صفحه ووفر بیس کمتر و پرتاب صدای کمتری در مقایسه با بلندگو های بیضی دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید