بلاگ

تفاوت میدرنج و باند در چیست

در این مقاله برای شما عزیزان تفاوت میدرنج و باند را آماده کرده ایم. شما میتوانید با مطالعه این مقاله به طور کامل بر تفاوت میدرنج و باند مسلط بوده و به راحتی انتخاب کنید.

تفاوت میدرنج و باند در چیست؟

برای فهمیدن تفاوت های میدرنج و باند لازم است که هر یک را کامل توضیح دهیم و بتوانیم با هم مقایسه کنیم.

بلندگو (اسپیکر یا باند):

برای پخش کردن صدا کدر خودرو از بلندگوها استفاده می شود. باندها را می توان به ۲ گروه کلی تقسیم می شوند. باندهای گرد و باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم نمود.

باند گرد

باندهای گرد خود به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می شوند.

باند ۱۰ کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود.

باند ۱۳ برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد.

باند ۱۶ برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود.

هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

باند بیضی

باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند:

معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند.

این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند.

قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.

آن دسته که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند:

این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند.

مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.

میدرنج چیست ؟

برای فهمیدن تفاوت میدرنج و باند حالا با تعریف میدرنج آشنا می شویم.

بلندگو میدرنج یک درایور بلندگو است که صدا را در بازه فرکانس از 250 تا 2000 هرتز تولید می کند. همچنین به عنوان اسکواش شناخته می شود.

درایورهای میدرنج معمولاً انواع مخروط یا معمولاً نوع گنبدها یا درایورهای شاخ فشرده سازی هستند.

درایورهای میدرنج معمولاً در سیستم بلندگوهای چند درایور چند طرفه استفاده می شوند.

بنابراین ملاحظات ویژه ای درگیر در پیوستن آکوستیک بین میانه و محدوده فرکانس پایین (woofers) و درایورهای با فرکانس بالا (صدای جیر جیر) وجود دارد.

ماهیت رانندگان در هر دو طرف میدرنج و خود برد متوسط نیز در انتخاب فرکانس و شیب متقاطع تأثیر می گذارد.

تقریباً تمام کراس اوورها مدارهای منفعل هستند که برای مطابقت با مشخصات رانندگان و نصب آنها طراحی شده اند و از خازن ها ، سلف ها و مقاومتها ساخته شده است.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

۳ فکر در مورد “تفاوت میدرنج و باند در چیست

  1. رضا گفت:

    سلام خسته نباشین . . روی تاقچه عقب یه جفت باند پایونییر ۶۹۷۵ دارم . ضبطم هم پایونییر ۷۲۵۰ شش خروجی هست . و سابم پایونییر ۳۰۵ dvc هست و آمپیلی فایرم هم بوستر ۴ کانال ۸۴۰۰ هست . برای تقویت قدرت و کیفیت صدا چی پیشنهاد میکنین به سیستم اضافه کنم . …. اگه فقط دو عدد فولرنج کنار باندهای عقب و دو عدد فولرنج تو دربهای جلو بزارم صدا خراب میشه ؟یا اینکه یه جفت ۶۹۷۵ دیگه کنار ۶۹۷۵ خودم اضافه کنم و دربهای جلو رو فولرنج بزرام . آیا صدا خراب میشه ؟با تشکر از لطف شما ۰

    1. سلام دوست عزیز
      به نظر بنده ۱جفت ۶۹۷۵ اضافه کنین که نیاز به تعویض آمپلی فایر از ۴کانال به آمپلی فایر ۵ کانال دارید.
      یا میتونین کنار آمپلی فایر ۴کانالتون یک آمپلی فایر ۲ کانال اضافه کنین
      برای درب جلو هم نیازی نیست چیزی اضافه کنید.

      1. رضا گفت:

        سلام تشکر از راهنمایی شما ….. چکار میتونم بکنم که دیگه نیاز به آمپلی فایر اضافه کردن نباشم یعنی آمپلی خودم کمه ؟
        یعنی اصلا از میدرنج و فولرنج و تیوتر و … استفاده نکنم ؟ آخه پرتاب صدای بالای داره ؟ در مورد دربهای جلو هم به خاطر استریو شدن صدا پرسیدم که همه صدا از عقب نباشه
        ممنونم از راهنمایی های شما ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.